Tudung kanak-kanak


Mudahnya buat Putu Mayam

Rupanya, tak de la susah nak buat putu mayam ni….senang la sangat….

Bahan utama, tepung beras, santan dan manisan….5 minit dah siap…hehehe

putu mayam

 

Petang tadi buat 4 biji je sebab nak makan dengan lebihan kuah semalam….kehkehkeh

Resepi

  • Tepung beras
  • Air panas
  • Garam

Cara2

  • Tuang je air panas sedikit2 sambil kacau sampai la adunan boleh tak jadi terlalu lembik atau terlalu keras
  • Sebelum tu, panaskan dulu air dalam pengukus
  • Bentukkan guna acuan maruku guna lubang paling kecik
  • Kukus selama 5-10 minit
  • Siap

acuan putu mayam3

Air manisan

  • Santan dari sebiji kelapa
  • Sedikit air
  • Manisan separuh
  • Garam

Cara2

  • Panaskan air dengan manisan
  • Dah hancur baru masukkan santan dan garam
  • Biarkan mendidih, tutup api

Ok…siap pun

Jom makan

PhotoGrid_1455789033244

Comments

  1. puanbee says:

    puas hati buat sendiri ye kak … putu mayam memang makan dgn kuah mcm tu ke ? kami makan dgn kelapa + sugar brown tu jee
    puanbee recently posted..Terbeli Good Virtues Co Sebab ComelMy Profile

    1. syamila says:

      kat sini putu mayam memang makan macam ni bee…tak pernah jumpa lagi makan dengan kelapa dan gula perang tu….

      itula…puas hati makan…makan sepuasnya…hehheh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge