Tudung kanak-kanak


Kepentingan Kacamata Hitam atau Sunglasses

Assalamualaikum…

Skrg ni ramai yg pakai kacamata hitam atau sunglasses kan…

Sya pun pakai jugak..tp hanya ketika memandu didalam panas terik…sebab mata tk tahan silau…tp kalau berjalan dlm panas…tk de la nak pakai…tk berbaloi pun nak pakai…malu…he3…

Sya mmg tk blh memandu tanpa pakai sunglasses….nanti mata tk blh nak bukak…pastu bwk kete tk berapa nak stabil..sebab mata selalu je nk terpejam…

Kiranya tujuan utama sya bukanlah utk bergaya yea kawan2…tetapi utk keselamatan…

Tapi kebanyakannya ramai yg pakai sebab nak bergaya kan…

Jom tgk tips memilih kacata yg sesuai utk anda :
1. Lensa gelap

Warna lensa coklat, hitam dan hijau sesuai untuk anda yang sedang mengalami sakit mata. Kacamata berlensa gelap ini penting digunakan karena boleh menutupi mata Anda yang sensitif.

2.Lensa polarized (ni yg sya pakai skrg)

Lensa ini bagus digunakan oleh semua orang. Terutama untuk orang yang memiliki mata sensitif. Lensa ini memiliki lapisan yang bisa menghindari silau cahaya.

3. Perlindungan UV 100%

Lensa ini sangat penting untuk semua orang. Banyak kedai yang menjual kacamata murah dengan perlindungan UV 100%, jangan tertipu! Berhati-hatilah dalam memilih kacamata ini. Pastikan mata anda terlindungi 100%.

4. Warna Lensa

Lensa kacamata juga memiliki berbagai warna, lensa berwarna kuning dapat meningkatkan kontras yang memperdalam penglihatan, lensa coklat umum digunakan untuk Anda yang hobi Golf, walaupun lensa semacam ini menyebabkan  distorsi warna.

Lensa warna hijau kerap digunakan di malam hari untuk meredupkan lampu-lampu yang silau. Sedangkan lensa hijau, biru, dan ungu lebih banyak bersifat estetik saja dan tidak memiliki manfaat khusus pada penglihatan.

Kacamata hitam atau sunglasses sangat umum digunakan hanya untuk kepentingan estetik semata. Para selebriti juga sering menggunakan kacamata hanya untuk menyembunyikan mata dan wajah mereka. Kacamata teashade dan mirrorshades umum digunakan untuk fungsi ini.

Sumber : SINI

 

Comments

  1. Kaca Mata says:

    Kaca mata hitam sekarang merupakan keperluan bukan lagi sekadar untuk bergaya..

    1. SyamilaMohd says:

      betul tu…utk kesihatan…

  2. Ummi Hanie says:

    hanie pun pakai bile betul2 silau jer…

    nama nk bergaya tu idok ler…segan teman :p

    1. SyamilaMohd says:

      itula…segan kan..kalau tk terpaksa tk pakainya…he3

  3. akubiomed says:

    Saya ada masalah silau dengan cermin mata gelap yang polarized dapat mengurangkan masalah silau ini

  4. puanbee says:

    oo bee pakai spek juga sepatutnya lah silau dan rabun tp tk pakai pun hehe.. nanti nk tempah spek yg 2 dalam satu tu rabun boleh silau pun boleh ..
    puanbee recently posted..Char Kuew Tiaw Best Di GombakMy Profile

    1. SyamilaMohd says:

      blh sgt tu bee…mata kak sya mmg sensitif..tk thn silau…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge