Tudung kanak-kanak


7 Perkara Larangan Selepas Makan

1. Merokok– Kepada perokok² sekalian, kajian membuktikan bahawa menghisap rokok selepas makan bersamaan dengan mengambil sepuluh batang rokok di mana risiko mendapat penyakit kanser adalah tinggi..

2. Makan Buah – Buah apa yang paling sedap wahai jejaka sekalian?? Jawab dalam hati je tau..harharhar Mengambil buah-buahan sejurus selepas makan akan menyebabkan perut menjadi kembung dengan angin..

3. Minum Teh – Daun teh mengandungi kandungan asid tinggi yang boleh menyebabkan protien dalam makanan yang korang ambil sukar untuk dihadamkan..

4. Longgarkan Tali Pinggang – Kes sebegini kerap dilakukan kerana korang rasa terlalu kenyang, bukan?? Melonggarkan tali pinggang selepas makan secara tiba² akan memudahkan usus korang terbelit ataupun tersekat.. hehe

5. Mandi– Mandi boleh menyebabkan aliran darah mengalir banyak ke tangan dan badan lantas jumlah darah berkurangan di bahagian perut.. Ini akan menyebabkan sistem penghadaman dalam perut menjadi lemah..

6. Berjalan – Adalah tidak benar bahawa kenyataan berjalan 100 langkah selepas makan membolehkan korang hidup sehingga 99 tahun.. Sebenarnya berjalan menyebabkan sistem penghadaman sukar menyerap nutrisi² dalam makanan yang diambil.. Oleh itu, bagi mereka yang ingin kembali ke tempat kerja selepas makan tengah hari tu sila la membawa kenderaan yer.. Dan pastikan korang tak berjalan lebih 100 langkah selepas makan..

7. Tidur – Macam yang korang tau la, lepas makan mesti mata rasa macam nak tidur je kan.. So kalau korang tidur selepas makan, makanan yang korang ambil tu tidak akan dapat dihadamkan dengan sempurna.. Ini akan menyebabkan korang mudah diserang penyakit gastrik dan jangkitan dalam usus dan yang paling ketara korang akan mengalami kebuncitan perut dengan cepat..

Sumber : First11 – Mesra.Net/Forum

SyamilaMohd

Comments

  1. Ummi Hanie says:

    erkk..air teh … pantang rupenye ketika mkn ye..

    bab brjalan lps mkn tu…mcm ade konfius sikit kan ummi sbb nabi ajar kite berjalan2 lps mkn utk p’hadaman…hmm…

    1. SyamilaMohd says:

      kak sya lebih suka minum air masak je lepas makan…itula…ni berdasarkan kajian dn pandangan je…tk semestinya nk kena ikut kan… 😉

  2. ila says:

    tapi selalunya lepas makan nasi mesti rasa nak tidur kan..hehehe
    ila recently posted..Astro Oh AstroMy Profile

    1. SyamilaMohd says:

      bila perut dh kenyang…badan pun naik lemak…mata jugak minta nk tido…hik3

  3. zai says:

    klu tempat makan tu memang kena berjalan macam mana yerk…hehehe
    zai recently posted..Genap Sudah UsiamuMy Profile

    1. SyamilaMohd says:

      jalan je….he3

  4. umialya says:

    lepas makan kena duduk ye?, kalu yg ni mmg tak kesampaian..
    umialya recently posted..sian anak2My Profile

    1. SyamilaMohd says:

      yg ni selalu fail…hik3

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge