Tudung kanak-kanak


Jangan Paksa Anak2

Assalamualaikum…

Sekarang ni ramai ibu bapa yg inginkan anak2 jadi apa yg mereka mahu tanpa mengambil kira setakat mana kemampuan mereka….

Lagi parah bila mereka tidak mencurahkan kasih sayang..hanya mencurahkan harta kekayaan…sediakan segala keperluan mereka supaya mereka berjaya di mata masyarakat…tapi mereka lupa…yg penting adalah perhatian dari keluarga…

Jom jadikan kisah di bawah ini sebagai satu pengajaran utk kita semua….

kisah benar dari kes kaunseling;

seorang remaja perempuan yg pintar,yg mnjadi target keluarganya sebgai murid terpilih biasiswa kerajaan.. tergelincir satu subjek menjadikannya di tolak dari daftar kelayakan. kemudian remaja tersebut meneruskan pelajarannya di sekolah menengah biasa tapi masih tetap dalam golongan bijak science stream..

bagaimana pun remaja trsebut sebenarnya hanyalah memaksa diri utk belajar,sedikit demi sedikit.. menhidapi simptom depression. hingga dia hilang kawalan.. pengsan.. dan koma selama 3bulan. stelah sedarkan diri,segala ingatan tentang pelajarannya selama ini hilang begitu saja. dan kini menjadikan dia seorang penghidap depression dimana jika dia stress dia kan hilang kawalan contoh terkencing dll. bahkan remaja tersebut meneruskan pelajarannya utk golongan pelajar tahap 3(praktikal yg biasanya di beri utk mereka yang menghadapi masalah pembelajaran)
moral kisah benar ini:

1)jangan sesekali memaksa anak2 kita manjadi seperti yang kita mahukan.. menjadi seorang bijak pandai diluar kemampuannya. sehingga menyebabkan mereka ini berdepan dengan kecelaruan.

2)sekarang ini sesetengah sekolah ada sistem EXPRESS STUDENT.. iaitu pelajar yang menduduki peperiksaan dan mndapat kelulusan yg maxima bagi tahun 7 akan di beri keistimewaan utk serta merta menjadi pelajar tahun 9. sekiranya ada diantara anak anda yang terpilih,maka sentiasalah memerhati anak anda. sentiasa memberikannya sokongan dan dorongan serta tunjuk ajar agar lebih mudah utknya menyesuaikan diri.

sama ada kecil atau remaja anak kita.. jangan terlalu memaksa anak utk menjadi bijak pandai.. memaksa anak belajar sepanjang masa.. banyak menghafal itu dan ini… sesuaikan dengan kemampuannya dan seimbangkan dgn keinginnan anda dan dirinya..

apa yg sepatutnya kita inginkan adalah agar anak2 kita mnjadi seorang yg MENCINTAI ILMU.

sumber : http://www.facebook.com/Sbmssm?sk=wall

SyamilaMohd

Comments

  1. kakyong72 says:

    itu lah… meletak expectation yg terlalu tinggi pun tak boleh… tp kalo takde expectation, susah jugak kan…

    harus la lepas ni amik pelajaran… jgn terLALU MEMAKSA…

    kakyong skrg ni pun cuba2 utk guna kaedah seronok belajar… susah nak ngajor anak…

    My recent post Contest Aksi si Cilik Berbasikal di kakyongcom

    1. syamila says:

      betul tu kak yong….sya pun kdg2 mls nk ajar..sebab penat sya nanti yg kena ajar ngn ahmad & ira…he3

  2. ila says:

    la,kesian budak tu…huhuhu

    1. syamila says:

      kesian jgk kt parent bdk tu

  3. Ummi Hanie says:

    betul tu ummi….kita ni kdg2 trlalu m'harap pd ank utk jd yg terbaik tanpa pikirkn akibatnye kan…nauzubillah..kesian dgr kes budak pompuan tu…kes sufiah yusof pun lebih krg kan ? 😉
    My recent post INFO-Jawatan Kosong Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak MAIPK

    1. syamila says:

      lumrah kan hanie…dunia skrg

  4. isza76 says:

    salam..
    mungkin ada ibubapa yang memaksa kerana terpengaruh dengan kehendak hidup dunia sekkarang..
    ini pendapat saya.. ibubapa mungkin tidak mahu dicemuh jika anak tak seperti mereka2 yang ada disekeliling..

    1. syamila says:

      betul jugak tu isza..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge