Tudung kanak-kanak


Cerpen Loghat Terengganu (Ganu) Yang Mesti Baca

 

Salam semua…

Sya bila baca cerpen pasal Aming ni gelak sorang2…kelakar pun ada, kesian pun ada jugak… WinkingBig Grin

Ni adalah sedikit jln cerita..kalau nk faham camne kisahnya kena la baca kt blog Aried

Lepah bagi salang, kiri dan kanang, ayoh dia cerrelong slalu, bulat gete mate dia macang nok sembul , maroh tahap gajah naik minyok. Ye kejut ke mate sembul ayoh dia , Ye lari gi nusuk blakang abang dia, tahu nye saloh sebab ayoh ye pesang benor doh jangang wat bising dalang sejid. Ayoh dia saoung slow-slow “Sape maing masae mayang takdi hahhh ?”. Dalang takut-takut dia jawak “Bukang Aming”. Kebetulang tok imang tengah bace doa lepah mayang, tok makmung pulak jawak rama – rama “Aminggggg”. Ye kejut , watpe semua orang kata Aming. Ayoh dia kate lagi “Sape bising bango main gocoh dalang sejid hahhh” . Tok Imang bace doa .Makmung jawab aminggggg. Ye pucat lesi doh muke, ye jawak “Bukang Amingggggg, bukang Amingggg.. muke paling kiri kanang tengok ke makmung, mintak kasihang belas. Abang dia doh dok tahan suke tengok keaadaang dia hok pucat lesi. Ayoh dia wat lolok tanye lagi “ sape hok maing berembah dalang sejid ahhhh?”. Tok Imang perabih doanya, hok akhir dia kate “Ya Rabbal Alaminnnnnn”, kuat skit dari biase. Makmung-makmung sume pakat perabih amingkan doa tok imang, kate kuat skit dari biase “Amin Ya Rabbal Alamin”. Ye kejut hanyar. Bukang Aming, Bukang Aming, selok ye nangis takutan. Makmung sume tengok ke dia . Derah-derah Ye gi jerba ke ayoh dia. Reboh nungging ayoh dia sapa sellok kaing-kaing. Abang dia dok tahan, suke sampai guling bating depang sof.

Klik aje link di bawah utk tahu kisah selanjutnya…Winking smile

Part 1 : http://www.ar-rifke.com/2010/10/cerpen-loghat-terengganuganu-cerpen.html

Part 2 : http://www.ar-rifke.com/2010/11/cerpen-loghat-terengganuganu-part-2.html

Part 3 : selalu lah jengah blog Aried nanti utk tahu kisah selanjutnya…

SyamilaMohd

Comments

  1. zaii says:

    http://teman-cintahatiku.blogspot.com/ akan menganjurkan pertandingan menulis cerpen…berminat utk join?hadiah wang tunai menanti pemenang…ayuh jgn lepaskan peluang ini!!

  2. kakyong72 says:

    guling bating tu apa maksudnya yer…

    kakyong dah 25 tahun tinggalkan Ganu… tak brp ingat sangat dah slang Ganu ni…
    My recent post Bukan pelangi tapi “cloud iridescene”

    1. syamila says:

      guling bating = terguling2/tergolek2 sebab terlalu suka/geli hati…

  3. umialya says:

    akak kena ambik masa agak lama nak faham.. mmg kelakar kan.. sian budak tu, dipermainkan dek bapanya.

    Bapanya x ikut doa lepas solat ke sama ke ngan jemaah lain?
    My recent post Mungkinkah

    1. syamila says:

      sya pun ada tu susah nak faham…he3…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge