Monthly Archives: March 2010

Batu Terapung Tanda Kebesaran Allah

Assalamualaikum…
Setiap kali menjelang kalendar Rejab sempena kedatangan tarikh peristiwa Isra’ Mikraj, pasti gambar-gambar ini disebarkan ke serata dunia maya dan hasilnya, ramailah yang mempercayainya..
Berikut adalah gambar-gambar palsu yang  kononnya ia adalah Batu Terapung atau Batu Tergantung  seperti yang tercatat dalam peristiwa Israk Mikraj, tersebar meluas di dalam internet. Dan juga.. Ia diguna pakai dalam khutbah multimedia di masjid-masjid di KL..!
Gambar PALSU 1
Batu Terapung PALSU 1 
Gambar PALSU kononnya Batu Terapung / Tergantung di Palestine ini terus disebarkan dan amat kurang bagi mereka yang bertanya akan kesahihannya. (He-eh..? Kan terapung tu ustaz..? )
Gambar PALSU 2
Batu Terapung PALSU 2 
Gambar batu yang serupa dari sudut yang lain. Dah Nampak..?
Gambar PALSU 3
Batu Terapung PALSU 3 
Juga satu lagi sudut gambar palsu ini. Dah jelas..? Belum..?
Gambar PALSU 4
Batu Terapung PALSU 4 
Sekali lagi sudut yang lain gambar palsu ini. Haa.. Jelas..?
Gambar PALSU 5
Batu Terapung PALSU 5 
Tadaa.. ‘Breaking The Magician Code: The Magic Secret Reavealed’. Teknik murahan rupanya.. Guna Photoshop..
Jadi.. Mana yang  ASLInya..?
 Batu Terapung Yang ASLI

Qubbatul Sakhrah 
(kubah yang di bawahnya ada batu)
 Pemandangan Batu Terapung dari sudut atas
Anak tangga menuju ke Batu Terapung
Ruang Solat di kawasan Batu Terapung
Mereka Solat di bawah Batu Terapung
Batu Terapung Pada Hari Ini Dari Pengalaman Dato’ Dr Haron Din
Ada pun mutakhir ini, saya sendiri berpengalaman, telah masuk dan melihat batu tersebut, yang sekarang tempat itu dikenali sebagai Qubbatul Sakhrah (kubah yang di bawahnya ada batu). Sekarang ini sudah berada di belakang daripada Masjid al Aqsa.
Jika dilihat Masjid al-Aqsa, imam akan dilihat berada nun jauh daripada arah kiblat dan berakhir kawasan masjid dengan Qubbatul Sakhrah ini.

Para Jemaah Mengambil Kesempatan Solat Di Bawah Batu Terapung
Para Jemaah Mengambil Kesempatan Solat Di Bawah Batu Terapung
Meneliti Batu Terapung
Saya telah memasuki tempat ini, berpeluang melihat batu itu dan masuk ke bawahnya. Memang batu itu benar-benar wujud dan terletak di tengah-tengah bangunan. Gambaran sekarang ini, batu itu jika dilihat daripada bawah, seolah-olah seperti sebuah payung besar, seperti gua yang kita berada di bawahnya. Saya menganggarkan keluasan tempat itu, sebesar ruang solat untuk 20 atau 25 orang, jika untuk masuk bersesak-sesak boleh sampai 150 orang.
Keadaan Berubah
Merenung batu itu dengan cermat, saya dapati ia sekarang terletak di atas fondisi konkrit batu yang kukuh. Di segenap arahnya berpijak ke atas fondisi itu dan tidak nampak pun ia tergantung seperti yang dijelaskan di atas. Semasa lawatan itu, saya kebetulan bertemu dengan Imam Besar Masjid al-Aqsa yang berada di situ, di samping pemandu pelancong kami. Mereka menyatakan memang dahulu batu besar yang macam payung itu tergantung-gantung.
Kegerunan Hati Manusia
Oleh kerana banyak pembesar-pembesar negara dan banyak pelawat-pelawat luar datang, mereka terperanjat dan amat gerun dengan keadaan batu itu, banyak yang tidak berani masuk di bawah batu itu, kerana takut tiba-tiba batu itu menghempap. Memandangan hal keselamatan penting dan mengelak daripada berlakunya berbagai tanggapan orang ramai ke atas keadaan yang unik itu, maka pihak berkuasa mengambil tindakan membina fondisi yang menyambung batu itu dari bumi.
Mengapa Berubah..?
Ketakutan pembesar-pembesar zaman ini samalah seperti yang dirasai oleh al-Imam Aku Bakar Ibnul ‘Arabi seperti dalam bukunya.
Maka atas itulah batu tersebut sudah tidak lagi kelihatan tergantung-gantung, tetapi ia menjadi seperti sebuah bangunan yang di bawahnya boleh dimasuki, ia kelihatan seperti sebuah batu biasa yang dapat dilihat. Wallahua’lam.
INFO TAMBAHAN :
Ustaz Zamri berkata,

“Ada 2 bangunan masjid di kawasan tersebut. Bangunan yang berkubah emas adalah bangunan yang terdapat Batu Terapung di bawahnya manakala Masjid Al Aqsa adalah berkubah biru tua..

Di sebabkan ia terletak dalam kawasan yang berhampiran, maka ramai yang menganggap bahawa kubah emas adalah Masjid Al Aqsa.

Kubah emas inilah mendapat gelaran ‘Qubbatul Sakhrah’ kerana di bawahnya terdapat Batu Terapung tersebut..

Manakala Masjid Al Aqsa adalah masjid yang berhampiran dengan Qubbatul Sakhrah..

Ada pandangan yang mengatakan tidak salah juga digelar Masjid Al Aqsa kerana ia berada dalam kawasan yang berhampiran..

Dan dari pandangan Al-Imam Abu Bakar Ibnul ‘Arabi seperti yang dijelaskan; ia asalnya berada ditengah-tengah Masjid Al Aqsa. bermaksud asal kawasan liputan Masjid Al Aqsa adalah luas dan pada awalnya Batu Terapung tersebut di tanah lapang dalam lingkungan kawasan Masjid Al Aqsa.”

**Salamun’alaik..
Nak tahu keadaan sebenar dan rupa dalaman Masjid Al Aqsa, Qubbatul Sakhra yang di bawahnya terdapat Batu Terapung serta yang juga istimewa, rasai pengalaman melihat keadaan di bawah Batu Terapung seperti yang sering kita dengar dalam peristiwa Isra’ Mikraj..?
Jemput ziarah;
http://qhazanah.wordpress.com/2009/07/26/jom-ziarah-maya-ke-masjid-al-aqsa-qubbatul-sakhra-di-palestine/
Tlg foward dlm buletin atau mesej antum semua ya..
Salam Ziarah dari Bumi Palestine..**

sumber : 
Ustaz Zamri Zainuldin 
PeribadiRasulullah.Wordpress
Ikhwan Fikri
Dini3187.Com

Panduan Melawat Orang Meninggal

Assalamualaikum…
Ptg smlm, tgh dok kemas2 fail dn buku2 lama, terjumpa la email yg dpt masa keje dulu…
Kisah ni bole dijadikan panduan utk ibu bapa utk mengelakkan perkara2 yg tk diingini….
Jom tgk…sya nk taip balik..panjang sgt…jln paling mudah scan je…harap2 bole baca la ye kawan2 sume…

Satu hari lagi berlalu tanpa pengisian

Assalamualaikum…
Sebenarnya tak de apa pun nk tulis..anak2 awal2 dh tido..
penat seharian bermain…
Hari ni…mood langsung tak de nk kemas rumah..huhuhu..
tunggang langgang rumah..
sebenarnya hari ni..dh kemas elok2 bhgn dapur…
naik kt atas..adusss…haru biru…bdn dh penat..turun naik tangga…
last2 mainan budak2 tolak tepi je..esokla kemas…
lagipun mata dh ngantuk..nk tido awal sket mlm ni…
Biasala kalau time2 ‘period’ ni…mod tk brp elok sket… :-)

Selamat Malam Semua…

Mom, Baby & Kids Store
Mom, Baby & Kids Store
Information
Information
Subscribe for latest update

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Waktu Solat Kawasan Cukai
خميس
23 Jamadil Akhir 1435
Now : Isha (01:06)
Next : Imsak (10:45)
Social
UserOnline